درگـوشی های زنونه

سلام 

شاید بشه به مهمانی ، مثل رفتن به یک هتل یا رستوران نگاه کرد جایی که میزبان مسئول غذا و میوه ست ، چندسال پیش عید نوروز خونه ی یکی از همسایه ها رفته بودیم شیرینی هاش خونگی بود اولین گاز رو که زدم بینش مو بود یعنی یه حالی بین زمین و آسمون بود بلند میشدم می رفتم دستشویی میزبان ناراحت میشد می نشستم عوق زدنم رو چی کار می کردم بقیه ی شیرینی رو جدا کردم و  الکی سرفه کردم دوتا دستمال کاغذی برداشتم شیرینی هایی که تو دهنم بود رو درآوردم یعنی حالم داشت بهم میخورد ، خب این چه کاریه ؟ وقتی کلاه مخصوص آشپزی هست وقتی دستمال سر هست چرا استفاده نکنیم آخه !!!! اینجوری زحمت هامون حیف و میل میشه و من هم از سر بچه گی آبروی میزبان رو پیش خانواده م بردم و از این بابت عذاب وجدان دارم ، یه بار هم رفته بودیم خونه ی یکی از اقوام مون دیدم که طرف رفت دستشویی ، روشویی رو رد کرده اومده تو سینک ظرفشویی دستاشو میشوره چشمتون روز بد نبینه دیدم کاهو و گوجه فرنگی و خیار هم برد بشوره به روی خودم نیاوردم با اینکه حسابی گرسنه بودم ولی با غذا بازی کردم میزبان گفت مریم جان چرا غذاتو نمیخوری الکی گفتم نمیدونم چرا معده م میسوزه ؟ حالا اون جا فهمیدم اینایی که تو کیف شون همیشه ساقی طلایی هست چه کار هوشمندانه ای انجام میدن و تصمیم گرفتم همیشه تو کیفم داشته باشم ، حالا این هم چیزی نیست دیده شده بزاق شون رو تو سینک می ریزند و این یعنی یک هیچ به نفع بزاق !!!! هر چیزی قاعده ی خاص خودش رو داره موقع سالاد درست کردن یا سیب زمینی و پیاز پوست کندن و خورد کردن و کلا غذا درست کردن باید حتما حتما دستکش دست کنیم ، یه نکته ای هم محض اطلاع اون عزیزانی که به اونایی  خودشون پیاز سرخ می کنند و فریز می کنند میگن خودآزار عرض کنم که در جریان باشید پیاز پوست می کنیم اشک چشم و آب بینی هم میاد !!!!! بنده مفتخرم که یک عدد خودآزار هستم و هیچ وقت هیج وقت از سبزیجات آماده و پیاز و سیر آماده استفاده نمی کنم چون معلوم نیست با چه روغنی سرخ شده و چند بار اون روغن استفاده شده ، اصلا سبزی ها خوب شسته شدن یا نه ؟ پیازها چطور ؟ دقت داشته باشیم که از هر قصابی گوشت نخریم به مهر بهداشتش دقت کنیم ترجیحا از یک جای معلوم خرید کنیم ، مرغ و ماهی و میگو رو خودمون پاک کنیم بهتره من همیشه خودم پاک می کنم اون هم با عشق و علاقه ی فراوان ، ست های آشپزخونه باید زود به زود شسته بشن ، هیچ وقت شلوار آقای خونه جای دم کنی رو نمی گیره ، لباس جای قاب دستمال رو نمی گیره ، خواهشا نخندیدها ، یه بار مهمونی بودیم رفتم دستمال سفره از میزبان بگیرم گفتم اگر ممکن یه دستمال سفره به من بدین تا سفره رو پاک کنم رفت از تو کشو یه دستمال آورد منم به خیال اینکه دستمال سفره ست رفتم و شروع کردم به پاک کردن سفره دوغی شده بود گفتم اونوریش کنم چشم تون روز بد نبینه دیدم زیر انگشتم جای حلقه آستین هست !!!!!به روی خودم نیاوردم و سفره رو جمع کردم و بردم آشپزخونه ، اینا همش سلیقه ی یه خانم خونه رو می رسونه بعضیا فکر می کنند چندتا غذا بلد باشند و چای درست کردن بلد باشند اوج هنر زن هست در صورتی که حواشی مهمی حول هنر زن هست این همه دم کنی های خوشگل خوشگل تو بازار هست آخه ‌ ، آشپزخونه ی تمیز و مرتب به آدم انگیزه راه انداختن عطر یک غذای فوق العاده خوشمزه میده روح آدم تازه میشه ، هیچ وقت اجاق گاز رو دست کم نگیرید ، حالا برای اینکه بیشتر از این پست طولانی نشه چندتا نکته رو تو کامنت ها می نویسم ، امیدوارم لذت کافی رو برده باشید و ببرید 

Maryam
Maryam
۱۰ آبان ۱۱:۲۳
۱) برای ترد شدن سیب زمینی سرخ شده، آن را قبل از سرخ کردن حداقل به مدت نیم ساعت در آب بگذارید.
۲ ) چطور پیازداغ مجلسی سرخ کنم به روی پیازهایی ک قصد سرخ کردنشان را دارید کمی اردبپاشید رنگش عالی میشه
۳) براى پوست کندن گوجه 👇🏻آن رادرآب جوش انداخته و سپس درآب یخ غوطه‌ور کنید.اگر قبل ازاین کار بانوک چاقو شیارهایی روی پوست آن ایجادکنید،پوست گوجه جدامیشود
۴) برای چروک نشدن پوست نخودفرنگی در هنگام پخت نخودفرنگی اگر کمی به آن آبلیمو اضافه کنید پوست آن چروکیده نمی شود
۵) برای خوشمزه تر شدن قرمه سبزی یک ساعت مونده به سرو توش رب انار بریزید
۶) برای خوشمزه تر شدن کتلت تو موادش زیره و پودر آویشن بریزید
۷) برای اینکه پنیر پیتزاتون خوب کش بیاد قبل از اینکه پیتزا رو داخل فر بزارید روش آب اسپری کنید
۸) برای اینکه آش رشته لعاب داشته باشه و خوشمزه تر بشه کمی بلغور گندم همراه حبوبات خیس کنید و با هم بپزیدشون
۹) برای برداشتن ترشی از ظرف ترشی از ملاقه استیل استفاده نکنید چون باعث میشود ترشی زود خراب شود
۱۰) اگر میخواهید پیتزا یا بعضی از غذاهایی که داخل فر طبخ میشود لطیف تر شود هنگام پخت داخل فر یک ظرف آب جوش قرار دهید .
۱۱) برای تازه ماندن برنج پخته در یخچال، یک تکه نان روی آن قرار دهید.
۱۲)برای ترد شدن گوشت: روی همه قسمت های آن مخلوطی از سرکه و روغن زیتون بمالید و بگذارید بماند، سپس بپزید
۱۳) برای بهتر رنگ دادن زعفران : هر مقدار زعفران ساییده شده یا حتی نسابیده را در ظرف مورد نظر ریخته و روی آن یک تکه یخ بگذارید تا در دمای اتاق یا آشپزخانه یخ آب شود..نتیجه را خواهید دید.با این روش ماندگاری رنگ و بو و طعم آن بمراتب بیش از دم کردن آن با آب داغ یا جوش خواهد بود
۱۳) برای اینکه برنج به ته دیگ نونی قابلمه مون نچسبه روی نون رو باید کمی خیس کرد.
۱۵) برای اینکه برنجمون خوب قد بکشه تو لحظه های آخر که میخوایم آبکشش کنیم یک لیوان آب سرد بهش اضافه کنید. 
۱۶) برای اینکه قورمه سبزی مون خوب روغن بندازه و به اصطلاح روغن سبز تیره پس بده وسطای پختن خوروشت یک قاشق شنبلیله که خیلی خوب سرخ و خشک شده بهش اضافه کنید.
۱۷) برای اینکه پوست بادمجان های کبابی مون زود و بدون دردسر کنده بشه بعد از کباب شدن اونها رو تو یه نایلون بندازید تا چند دقیقه بمونه اونوقت براحتی پوستشون کنده میشه بدون اینکه گوشت بادمجون آسیب ببینه.
۱۸) برای اینکه لوبیا پلو عطر و بوی خوبی بگیره آخرای پخت موادش یک قاشق مربا خوری پودر گل سرخ اضافه کنید بهش.
۱۹) برای اینکه یه قیمه خوشمزه داشته باشید آخرای پخت خورشت چند قطره گلاب اضافه کنید بهش و بلافاصله زیرشوخاموش کنید. 
۲۰) رای اینکه شیر برنجتون خوشمزه تر بشه برنجو با شیر خیس کنید.
۲۱) برای اینکه ماکارونی و لازانیا بهم نچسبه و خوشرنگ بشه تو آبش کمی زرد چوبه اضافه کنید.
۲۲) برای اینکه بفهمید تخم مرغتون خوب آب پز شده یا نه، بچرخونیدش اگه چرخید خوب پخته اگه نه که نپخته
فتل فتلیان
۱۰ آبان ۱۱:۵۵
امان از این رعاین نکردن یه سری مساءل که واقعا خیلی بده من زیاد برخورد کردم با اینجور ادما
اخ که یه سری ها اداب غذا خوردنم رعایت نمیکنن و غذا رو کوفت ادم میکنن
پاسخ :
خیلی بد ، تازه دلیل هم میخوان که چرا غذا نمیخوری ؟‌ خب بابا یه کمی به مراحل طخ غذاتون نگاه کنید بعد سیم جین کنید آدمو 
واااااااای اون که دیگه نگو ، بعضیا فکر می کنند که اگر صبر کنند غذاشون رو قورت بدن ممکن فوت کنند 
حـ . آرمان (استاد بزرگ)
۱۰ آبان ۱۲:۳۷
سلام.
باز هم یک معضل عمومی. من موندم اینها چطوری به ذهنتون میرسه؟؟؟
یعنی این مسائل یه چیزهایی هستن که آدم از کنارش خیلی راحت رد میشه و به ذهنش هم نمیرسه که بخواد راجع بهش مطلب بنویسه. آفرین به نکته سنجی شما.
اما در مورد متن کاملا حق با شماست. علی الخصوص اون قسمت اول راجع به وجود داشتن مو در غذا. (اصلا حرف زدنش هم آدم رو یه جوری می کنه) :(:(:(:(:(
مثلا ما خودمون تو یکی از فامیلامون آدم داشتیم که کلا مو از غذاش پیدا نمی شد اصلا قانون مهمان پذیریشون نقض میشد. حالا با این اوصاف سر اربعین امام حسین(ع) نذری هم میدادن(به همون سبک نذری دادن به قوم و خویشان) و خودشون هم آشپزی میکردن. من خودم یه بار تو همین غذاشون که مو پیدا کردم دیگه اصلا لب به غذای ایشون نمیزدم. خیلی هم به طور غیر مستقیم گفتیم که بابا یا از این کلاه آشپزیا بزارین یا با روسری چیزی موهاتون رو ببندین ولی کو گوش شنوا.
در مورد قسمت دوم هم متاسفانه در اقوام خیلیا هست. نمیدونم چه طوریه که مثلا فکر میکنن اگه از زیر پیراهن یک نفر دم کنی درست کنن صرفه جویی کردن یا مثلا به خیال خودشون قناعت می کنن. که اینها هم دلیلش ناشی از عدم آگاهی برای صرفه جویی و بد فهمیدن مفهوم قناعت است.
در کل مفاهیم بسیار خوبی رو مطرح میکنین به امید اینکه این مطالب به جایی برسن.

پ.ن: با اجازتون اگه موافق باشین میخواستم وبتون رو در قسمت پیوندهای وبم قرار بدم. مشکلی ندارین؟؟
پاسخ :
سلام
بله 😊
خودتون فرمودین که نکته سنجی ، منظورتون کل مطالب وب هست یا نه فقط همین پست ؟‌ به مسائل فرهنگی و اجتماعی علاقه مند هستم و بالطبع نکته سنج شدم ، هر روز به این امید بیدار میشم که در تعامل با دیگران چیزی بیاموزم حرفی ،  نکته ای چیزی ، مهمونی ها رو ساده نگاه نمی کنم به هر حال اونجا افرادی هستند که لا به لای حرفاشون بشه چیزی یاد گرفت تا بهتر فکر کرد و زندگی کرد ، نگاه من به زندگی اینطوریه وقتی این طرز فکرت باشه قاعدتا نکات منفی ببینی تو دهنت می مونه و میتونی در قالب کلمات دیده هات رو بگی چی بهتر از داشتن یک کارگاه مجازی به نام وبلاگ هست ، من اینجا هم در حال یادگیری هستم از کامنت هایی که دریافت می کنم بعضی هاشون دیدم رو باز تر می کنه بعضی هاشون منو وادار به اندیشیدن می کنه و این خیلی خوبه و راضیم می کنه ، دوست دارم آدم مدرنی باشم نه فقط از نظر ظاهر بلکه وقتی بحثی میشه حرفی برای گفتن داشته باشم 
در رابطه با نکاتی که فرمودین هر کی به پیدا کردن مو در میان غذا یه واکنشی نشون میده شاید یکی مو رو در بیاره و به غذاش ادامه بده یکی مثل من یه جوری که میزبان متوجه نشه بپیچونه و ادامه نده شاید یکی رک و پوست کنده به طرف بگه ، همین یعنی ری اکشن های متفاوت من اصلا آشپزی بدون کلاه و دستکش برام پذیرفته نیست ، یا به قول شما زیرپیراهنی رو به جای دم کنی استفاده کنند 
دو تا نکته رو هم در ادامه عرایض شما باید اضافه کنم متاسفانه صرفه جویی در جامعه ی ما درست اپیدمی نشده و وقتی چیزی درست حل نشه شاهد این چنین مسائل خواهیم بود و برخی ها ژست فکر اقتصادی می گیرند که ما زن زندگی هستیم و پول مونو مثل بعضیا تو جوی نمی ریزیم و افرادی که درست زندگی می کنند میشن زن ولخرج حالا مثال عرض می کنم تعریف زن زندگی کن فرق می کنه که باز هم معیارهای مختلفی داره ، نکته ی بعدی اینکه دیگه استفاده از کلاه و دستکش در آشپزی نیازی به فرهنگسازی نداره این سلیقه ست و هنر زن بودن 


باعث افتخاره 
حـ . آرمان (استاد بزرگ)
۱۰ آبان ۱۳:۵۳
بله منظورم نکته سنجی کلی شما در همه مسائل هست که همواره در موضوعاتی که تو وبتون مطرح میکنین نمود داره.
بله در مورد فرهنگ صرفه جویی و قناعت هم کاملا حق با شماست خیلی خوب جا نیافتاده یا بهتر بگم بد جا افتاده.
کلا الآن تو جامعه ما وقتی حرف از صرفه جویی میاد همه فکر میکنن که منظور مصرف نکرده در حالی که اینطور نیست و منظور از صرفه جویی مدیریت مصرف یا همون درست مصرف کردنه.
:)
پاسخ :
😊
کاملا صحیح
gity -brn
۱۰ آبان ۱۵:۱۳
منم خیلی باحرفات موافقم
یادمه یکی از دوستام اصرار کرد یه بار از لقمه نون پنیرش بخورم!
منم خوردم و وسطش ناخن بود!!!اصلا خیلی افتضاح بود
یه دفعه دیگه هم میخواست لطف کنه برامون سالاد الویه از خونه آورد
توی هر لقمه پوست تخم مرغ پیدا میشد!!!
نکته های خوبی گفتی
ممنونم
:)
پاسخ :
مرسی لطف دارین
ای وااااااای خدا ، شما وقتی ناخن رو دیدین چه واکنشی نشون دادید ؟ به دوست تون گفتین ؟‌ 
اگر طرف مقابل باجنبه باشه میشه متوجه پوست تخم مرغ های داخل سالاد الویه کرد ولی امان از دوست بی جنبه که اسباب بهم زدن دل و روده شما رو فراهم کرده 
خواهش می کنم 
gity -brn
۱۰ آبان ۱۵:۴۲
نه به دوستم نگفتم !
یواشکی لقمه رو منهدم کردم!خخخخخخ
برای سالاد الویه هم یکی از دیگه از بچه ها بهش گفت توام با این وضع سالاد درست کردنت!فقط پوست تخم مرغ خوردیم!
پاسخ :
تو همین کامنت دوتا واکنش متفاوت گفته شده ، پس همیشه باید این نکته تو ذهنمون باشه که همیشه تمیز کار کنیم تا آبرونون حخفظ بشه نه تنها برای مهمون بلکه برای خودمونی ها هم ، اینطوری همیشه باسلیقه گی و تمیزی عادتمون میشه 
منم یه بار جایی مهمونی بودیم که آشپز چندنفر بودند بهم سمبوسه دادند بیارم خونه مون برای داداشم چشمتون روز بد نبینه گاز دوم مو بود ، چه وضعشه یه نفر درست کنه با رعایت نکات بهداشتی کافیه دیگه ، تازه اونجوری غذا بلاتکلیف میشه یکی نمک زده یکی دیگه فکر می کنه نمک نداره باز میاد میزنه شلم شوربایی میشه ها ، از قدیم گفتن آشپز که چندتا شد به اون غذا لب نزن 
ستاره اردانی زاده
۱۱ آبان ۲۰:۱۳
به نظر من که نباید این همه حساس و وسواسی بود !
خوب اتفاقه دیگه پیش میاد ...
ولی این درسته که هر چیزی رو باید به صورت اصولی و درست خودش انجام داد
اما واقعا وسواس الکی باعث عذاب خود ادمه ... باید راحت گرفت ...
آدم نسبت به هر چیزی که خیلی وسواس نشوون بده حالش هم نسبت به اون چیز بد میشه ...
پاسخ :
خوش آمدین ستاره خانم 
در تایید حرف تون ، وقتی همه چیز روی اصول باشه دیگه وسواسی شکل نمی گیره که اما به شرط اینکه رعایت اصول " همگانی شه 
سعید بیگی
۱۵ آبان ۲۰:۰۳
سلام و سپاس از این مطالب عالی تون!
من هم حساسم و دوست ندارم این کارهای غیر بهداشتی و نکات مهم رو ببینم که بهش بی توجهی می شه! شاید صد بار یا بیشتر شده غذا نخوردم و اومدیم بیرون از مهمونی و رفتم کلوچه ای چیزی خوردم که البته جای غذا رو نمی گیره! یک جایی رفتیم آش رشته بخوریم، اونقدر تعریف کردن از تمیزی صاحبخونه که نگو! بعد ما یک رشته موی فکر کنم 35 سانتی پیدا کردیم که هر چی دور قاشق می پیچیدیم، تموم نمی شد!! یک بار هم رفتیم سر ظهر رسیدیم و صاحبخونه آبگوشت درست کرده بود و خوردیم و خیلی چسبید، بعد موقع اومدن دیدیم خانم خونه ظرف ها رو توی ظرفشویی گذاشته بود و کنارشون یه دونه لگن بود که توش باقیمانده ی حنا بود! من تا چند ماه آبگوشت می دیدم حالم بد می شد. یک بار هم آشپز از دستشویی اومد و دستش رو توی برنج خیس کرده زد و امتحانش کرد و شست و من همون لحظه خودم رو زدم به کلیه درد! و چون سابقه داشتم نقشم گرفت و با خونواده در رفتیم و اومدیم خونه!
این اتفاق ها فقط از بی توجهی و بی مبالاتی آدم ها ناشی می شه و بس! باید نکات بهداشتی و سلیقه ای رو رعایت کرد! ممنون از این مطالب زیباتون! من فکر می کردم زیادی حساسم!! در ضمن این 22 مورد ریزه کاری های آشپزی رو با اجازتون کپی می کنم تا خانم بخونه و غذاهای خوشمزه برامون بپزه! نکته ی 23 رو هم من اضافه می کنم: 23- از این که دارید یک غذای خوب و عالی برای همسر و خونوادتون درست می کنید لذت ببرید و با عشق همراهش کنید تا خوشمزه تر بشه!
ببخشید طولانی شد؛ خواهر گرامی بسیار ممنون و سپاسگزارم! نویسا و مانا باشید!! حق نگهدارتون!
پاسخ :
سلام مرسی از لطف تون 
متاسفانه چیزی که خوب تو جامعه ی ما اپیدمی شده  " فکر اقتصادی" هست ، فکر اقتصادی هم مثل بقیه چیزها هر کسی یه تعریفی ازش داره ، مثلا بدون دستکش کار کردن ، کلاه آشپزی استفاده نکردن یا حتی یه روسری مخصوصی رو برای کار در آشپزخونه گذاشتن ، اینا هم سلیقه هست هم اینکه میزان اهمیت تمیزی غذا برای خانواده رو نشون میده ، به نظر من یه غذا با طغم معمولی رو میشه با عشق خورد ولی غذایی که معرکه باشه ولی وسط لذت غذا خوردن یه تار موی ۳۵ سانتی پیدا بشه مفت هم نمی ارزه ،  من نوعی وقتی چنین چیزی رو تو غذا ببینم دیگه به زحماتی که میزیان کشیده فکر نمی کنم بیشتر روی بی اهمیتی میزبان زوم می کنم ، شما شاید راز دار باشید به کسی نگید چه چیزی دیدید ولی به آبرو داری من اعتباری هست ؟ نه ‌‌، حفظ آبرو یعنی همین ، نمیشه که یه سری فاکتورها رو نادیده بگیری بعد فکر آبرو هم باشی 
این دیگه ته ظلم هست ، من مورد دیدم که از سرویس دراومدن رفتند تو سینک دستاشونو شستن باز این جای شکرش باقی هست که دستاشونو میشورند ولی مورد شما افتضاح در افتضاح هست ، یعنی چی آخه از سرویس اومده رفته دست کرده تو کاسه برنج ؟!!!!! 
کاملا موافقم 
باعث افتخاره
موید باشید 
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان