فازی به نام روشن فکری

سلام

روشن فکر کیست؟ روشن فکر به کسی اطلاق میشود که بدون تعصب بی جا به راهگشایی از جهل و خرافات و نادانی بپردازد

روشن فکر فیک کیست؟ 

روشن فکر فیک به کسی اطلاق میشود که فکر می کند بدون احترام گذاشتن به عقاید و آیین و رسومات میتواند ثابت کند روشن فکر است در صورتی که  مخالفت در هر موضوعی روشن فکری نیست 


امروزه روز روشن فکر فیک به مراتب بیشتر از روشن فکر واقعی دیده میشود

در همه جای دنیا احترام به عقاید و آیین و رسومات مرسوم هست تو باید تابع قوانین باشی تا فرد مومفی باشی 


از این 26 سال عمری که از خدا گرفته ام می دیدم که تا یکی از خوانندگان فوت می کند در مراسم تشییع پیکر او از آهنگ هایش پخش می کنند و مردم هم گاهی جلوتر از آهنگ با صدای بلند می خوانند تا او را به منزلگاه آخرتش برسانند


آیا این نوعی روشن فکری است؟ 🤔 وقتی که دیگر مردم عادی می میرند پرهیزگار و عبدالباسط پخش میشود یا موسیقی های مورد علاقه ی متوفی؟ 🤔 آیا این کم کاری در حق روح یک هنرمند نیست؟ مگر او چه فرقی با دیگر مردم دارد که باید در مراسماتش با ژست روشن فکری به آیین خاک‌سپاری پشت کرد؟ چرا باید در لحظاتی که روح هراسان شخص نیاز به آرامش دارد تا خود را بیابد از موزیک هایش که بوی تعلقات دنیوی را دارد پخش کنیم؟ موزیک هایش در آن شرایط سخت به که دردش میخورد؟ 

فیلم خاکسپاری هر هنرمند خواننده ای را نگاه کنی می بینی حتی موقع قراردادن سنگ لحد هم موزیک طرف در حال خواندن است 

آیا هنرمند بودن در این دنیا جرم است که باید اینگونه در جمع باشد اما تنهای تنها بماند؟ هیچ روشن فکرهای فیک به این فکر کرده اند که چرا در مجالس عروسی قرآن پخش نمیشود؟ و چرا در قبرستان ها رقص و پایکوبی ممنوع است؟ برای اینکه هر چیزی مکان مخصوص خود را دارد شما هیچ آدمی رو نمی بینید که در قبرستان گیتار بزند یا در مراسم عروسی مویه کند چون این مسائل کانلا در جامعه جا افتاده است اما اینکه یک موجی به نام روشن فکری فیک راه افتاده و با همه چیز محالفت می کنند سمت و سوی جامعه را در حال تغییر دادن است 

چند روز پیش در کامنت های یک پست دیدم که یکی می گفت خدابیامرز مادر من عاشق فلان بود و وقت خاکسپاری برایش صدای او گذاشتیم و گریه و زاری کردیم 

حال اگر به همین افراد بگویی ان شاءالله مادرت با همان خواننده محشور شود بهشان برخواهد خورد که چرا اینجوری میگی؟ مگه فلان خواننده کی هست که مادرم با او محشور شود؟ تو نمیدانی که بگویی خب وقتی صدای فلان خواننده را برای اون بنده ی بینوا پخش می کنی یعنی او را بیشتر از خدا قبول داری دیگه غیر از اینه؟ اگر خدا را قبول داشتی کلام او را پخش می کردی نه یک آدم سر تا پا گناه را البته گناه داشتن یا نداشتن قضاوتش با خداست اما همین که بدانیم هیچ یک از بندگان خدا معصوم نیستند کافیه 

یک سوال برایم پیش می آید که هیچ وقت از روشن فکرهای فیک نخواهم پرسید

آیا اطلاعات شما از علایق آن خدابیامرز در همین حد بود که میدانستید فلان خواننده ی زن یا مرد را دوست داشت؟ پس چه گریه های بیهوده ای برای آن بینوا می کنند پس فرزندان او با یک رهگذر چه فرقی داشتند؟ غذای مورد علاقه نوشیدنی مورد علاقه ای هیچی نمیدونند که حداقل آن ها را پک کنند بدهند به تشیع کنندگان یا خیرات بدهند به چندتا نیازمند که ثوابی هم به متوفی برسد 



Maryam
پت pat
۲۹ مهر ۲۳:۲۷

چه پست قشنگی نوشتید آفرین

واقعا حرف درستی بود 

.

.

فیلمش رو دیدم که مجری گفت صلوات بفرستید ، همه شروع کردند دست زدن !!!! 

.

خدا عاقبت همه مون رو بخیر کنه 

پاسخ :
وقتی که یک تعریف درست و درمانی برای مردم از روشن فکری نمیشه نتیجه ش میشه این، اینکه اگر با یکسری چیزها که ریشه های محکم در جامعه داره مخالفت کنم روشن فکر هستم این موضوع روشن فکری یا به منورالفکر بودن ببشتر توی اینستاگرام دیده میشه تا یکی یک نظر مخالف میده که اساسا اشتباه هم هست فورا ریپلای می کنند بابا روشن فکر بابا منوالفکر همین میشه خیلی ها دچار توهم میشن
هیچ وقت قانون شکنی روشن فکری نیست


الهی آمین 
Elham ...
۰۲ آبان ۱۵:۴۲

راستش من با نهایت احترام با نظرتون مخالفم

حس میکنم انقدر از قران تو مراسمات ختم و ناراحتی استفاده کردیم شنیدن صداش باعث میشه یاد غم بیوتیم(استفاده خیلی نادرست و همیشه در موضع غم)

ولی بعضی ها اعتقاد دارن و خب در این مراسم ها از قران استفاده میکند بعضی هم اعتقاد ندارن و خب اهنگ رو بیشتر دوست دارن خب از موسیقی استفاده میکنن

به نظرم یه تصمیم شخصی و ربطی به روشن فکری نداره

 

البته با نهایت احترام این نظر من هستش:)

پاسخ :
سلام الهام جان
اعتقادات یک چیزی هست روشن فکربازی های فیک یک چیز دیگه ابن دو ذو قاطی نکنیم 
من اعتقادم بر اینکه باید در مراسمات ترحیم به روح متوفی اهمیت داده بشع و کارهایی انجام بشه که به روحش آرامش بده 
اگر قرار باشه که با ساز و دهل و ویولن در مراسمات ترحیم حضور پیدا کنیم دیگه برای شرکت در مراسمات عروسی هم بریم فاتحه بخونیم و مویه کنبم بیابم خونه مون!!! شما میتونید با همین قوانینی زندگی کنید؟ 
بحث سر اعتقادات و روشن فکریه کسی که اعتقادش اینکه باید سر مزار قرآن پخش بشه عقیده ش اینه و باید در نظر فرد مخالفش هم قابل احترام باشه نه اینکه به تمسخر بگیره با ژست روشن فکری که آره ما تو مراسمات هایده میزاریم مامانم عقیده ای به خدا و پیغمبر نداشت 
این یک نوع توهین هست و نیازی نیست کسی اعتقاداتش رو توی اینستاگرام جار بزنه دوست داری ارکست بزاری خب بزار دیگه چرا مسخره می کنی بقیه رو مخالف نظرت هستند این اغراد روشن فکر فیک هستند الهام جان 


Elham ...
۰۲ آبان ۲۰:۲۵

ببین اعتقادات میتونن توی اینستاگرام به نمایش در بیان ولی تمسخر هر طرف اشتباهه اینکه یکی توهین کنه شما چرا قران گذاشتی و اونی که بگه شکا چرا موسیقی گذاشتی.

میشه هرکسی کار خودشو بکنه بدون تمسخر فرد دیگه.

من تو مراسمات ختم زیادی دیدم که قران پخش میشه و تقریبا خیلی ها گوش نمیکنن و این بی احترامی به قرانه چرا باید این اتفاق بیوفته وقتی خیلی ها گوش نمیکنن؟کسی میخواد قران بخونه خب بره بخونه کسی که میخواد گریه کنه خب گریه کنه میخواین برای مرده قران بخونید خب برید سر خاک بخونید.ولی اینکه یه نوار پخش شده بذارید و بعد هرکس بره سر کار خودش و همه یا حرف بزنن یا غیبت کنن یا فکر نهار و شام مراسم باشن و کسی به قران گوش نکنه به نظرم بی احترامیه.

حالا این فقط نظر منه

یه جایی میبینیم طرف خودش اعتقاد داره و ادم معتقدی بوده خب قران پخش میکنن براش و یه وقتی میبینیم طرف اعتقادی نداشته به این چیزا خب طبیعتا موقع فوتش اکثرا دیدم موسیقی ملایمی میذارن و هرکس میخواد گریه کنه خب میکنه کسی هم این وسط معتقد باشه بخواد براش قران بخونه میره گوشه مسجد قرانش رو میخونه.

اینا رو به عینه تو مراسم ها دیدم که میگم

اینه که کاملا به شرایط بستگی داره.

حالا من خیلی ها رو دیدم تو اینستاگرام که برای مراسمات ختمشون خود مرده وصیت کرده قبل فوتش که لطفا کسی مشکی نپوشه و لطفا برام مداح و این ها نیارید خب اینا خواست خودشه این وسط کسی هم ژست روشن فکری نمیگیره و خب یه چیزی که بهش عمل شده مردم میرن و میان و فاتحه بخوان میخونن گریه بخوان میکنن

ولس با تمسخر هر طرف مخالفم

کلا با چند دستگی جامعه مخالفم جامعه همیشه باید متحد باشه و نه شکافته و چند دسته مثل امروز ماها که به لطف رسانه داخل و خارج این شکاف درست شد و عمیق شد و عمیق شد

با این مخالفم شدیدا

پاسخ :
ببخشید الهام جان مهمون داشتیم نتونستم نظرت رو جواب بدم
به نظر من باید در جامعه یک تفکیک اعتقادات فرهنگسازی بشه 
اون چیزی که شما میفرمایید یک جامعه ی آرمانی هست که فکر نکنم حالا حالاها به اون فرهنگ برسیم 
ما هنوز یاد نگرفتیم به اعتقادات هم دیگه احترام بزاریم  کمبود اعتماد به نفس بیداد می کنه با جار زدن رفتار و اعتقاداتمون همش دنبال تائید گرفتن هستیم مثلا همون خانمی که توی پست مثال زدم گفت من مادرم فلان خواننده رو دوست داشت تو خاکسپاریش پخش کردیم خب شما وقتی یه کاری رو انجام دادی پس بهش اعتقاد داشتی دیگه خب چه لزومی داره بیانش کنی؟ مگه مادر ایشون قبل از فوتشون وصیت کرده بودن که من مردم سر خاکم موزیک فلان خواننده رو بزارید بعدش باز تو اینستا بگید تا تایید کارتون رو بگیرید؟
جامعه ی ما چیزی که توش فرهنگسازی نشده اینکه بلد نیستیم با ملایمت و احترام مخالفتمون رو اعلام کنیم بالاخره یه طرف قضیه شروع به توهین می کنه که این اصلا خوشایند نیست 
کشور ما کشور اسلامی هست و پخش قرآن و.... یه چیز جاافتاده هست خیلی زمان میبره تا موزیک جابیفته
ما فعلا باید روی اعتماد به نفس مون و احترام به عقاید مخالف مون رو یاد بگیریم تا به جامعه ی آرمانی که شما فرمودین برسیم  
نـــای دل
۰۲ آبان ۲۳:۵۰

فکر کنم اینها احترام به میت رو فراموش کردن یا حرمت شخص میت رو..

 

در مورد روشنفکری مطلب نوشتم که مرتبط با نوشته شماست..

خدمت شما  https://b2n.ir/510806

 

پاسخ :
بله امکانش هست
به نظر من وظیفه ی هر انسان زنده ای هست که کارهایی رو انجام بده برای متوفی که بهش آرامش میده 
حسانه ..
۰۶ آبان ۰۶:۱۰

سلام 

خواهر تشکر واقعا حرفددل منو هم زدی

اتفاقا من بعضی حرکات دیدم.گفتم الهی باهام محشور بشید:)

دیگه بهش فکر نکردم .چون مهم نبود البته یه راهکاری الان به دهنم اومد .باخوندن پست حوب تو که به اون مرده که سر قبرش ترانه پخش میشه..گفته بشه بره تو خواب بعضی از این ها ..خودشون متحول میشند ان شالله 

خواهر یه دلیل این طور رفتار اعتقاد نداشتند به عالم برزخ و مردن هست

پاسخ :
سلام حسانه جان
مرسی از لطفت 
اگر هر چیزی سر جای خودش باشه مشکلی پیش نمیاد 
بزار یه مثال برات بزنم اگر شما در یک مجلس عروسی آهنگ بتراش ای سنگ تراش رو پخش کنی قطعا دیوانه خطاب میشی و همین طور اگر در قبرستان شهرام شب پره پخش کنی برقصی هم دیوانه خطاب خواهی شد 
این جا به جایی ها به خاطر همین موج روشن فکری فیک هست که راه افتاده بعضی از مسائل تو جامعه ی ما درست و به جا به کار میره ولی یه دلیلش اینکه بقیه ی مسائل درست نیست مردم فکر می کنند پس هیچی درست نیست و باید بکوبند بریزند پایین از نو یه فرهنگ دیگه ای رو به نمایش بزارند 
محیط خواب محدود به یک خواب بین هست که بعضی از افراد یا جدی نمی گیرنش یا اینکه فراموش می کنند و یا اگر مو به مویش را هم به یاد داشته باشند زیر سیبیل روشن فکری ردش می کنند و هیچ جا بازگو نمی کنند 
جهان پس از مرگ را کسی ندیده ولی به نظر من جایی خیلی بهتر از اینجاست 


بامیک
۰۶ آذر ۱۳:۲۹

دقیقا درسته

پاسخ :
سلام دوست عزیز
خوش اومدی به ویلاگ دنیای یک انسان چپ دست 
مرسی از نظر لطفتون 
باز هم به وبلاگم تشریف بیارید خوشحال میشم 
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان